Menu Sluiten

Drie maanden thuis trainen met Jacqueline van Dijk Blog #7: een resumé (met update: 22-12-2017 en 2018/2019)

fitness 1677212 960 720 1

UPDATE 2018/2019:

Nog steeds ben ik lid van de community: nu als zgn. gold member met een jaarabonnement van € 75. Niet dat ik alle trainingen volg, maar voor de info en de leuke groepsleden.

UPDATE 22-12-2017: 

Ja, ik ben nog steeds lid van Jacqueline van Dijk’s thuistrainingen. Ik moet zeggen dat het Jacquen (ja, we hebben er zelfs een werkwoord voor) niet voor de superfanatieke en superfitte jonge(re) sporters is. Het is echter perfect voor vrouwen (én mannen) die gewoon thuis -heel laagdrempelig en niet te lang- willen bewegen, die willen beginnen met sporten en/of die willen afvallen. Daarvoor ontvangen ze iedere dag een kort trainingsfilmpje van Jacqueline en een bericht over voeding, beweging of mindset. Dit alles in een superleuke enthousiaste besloten groep.

Ik pas de trainingen, en dan vooral de buikspiertrainingen, vooral toe als ik niet naar de sportschool kan en wanneer ik toch even snel wil trainen naast een korte training op de crosstrainer op zolder. Mij gaat het echter vooral om de tips en adviezen. Die vind ik gewoonweg interessant. Sommige adviezen pas ik ook zeker toe: zoals elke morgen beginnen met een citroendrankje. Voor het komend jaar (2018) biedt Jacqueline naast een maandabonnement (€ 5 per maand) ook een jaarabonnement van € 75 in een Special Member Group (SMG). Je kunt het ook een keer gratis proberen via deze link. Gewoon doen!

Als extra’s zitten in deze SMG ook interviews, bijzondere gasten, kookworkshops, acties en kortingen. Dit abonnement ga ik in 2018 proberen. Jacqueline heeft een gat in de markt gevonden en ze speelt heel goed in op een trend die je momenteel ziet: het thuis trainen. Hieronder een resumé van begin 2017. Dit geeft je een aardig beeld hoe de trainingen er uit zien, wat de resultaten zijn en wat mijn eindoordeel na 3 maanden training was.

Tijd voor een kort resumé (6-2-2017)

Hallo allemaal, er is alweer een maand voorbij gevlogen. Alweer een maand van thuis trainen volgens het gezellige concept van Jacqueline van Dijk. Even ter aanvulling: Jacqueline heeft al 20 jaar ervaring als personal trainer & voedingscoach.

Ik heb er nu drie maanden op zitten dus wordt het tijd voor een terugblik; een resumé. Ik moet zeggen: het werkt wel heel aanstekelijk zo’n training in huiskameropzet. Je hoeft er niet de deur voor uit en het is gemakkelijk om even tussendoor te doen op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Hond 768x463 1
Met de hond Diesel -benoemd tot mascotte- op de achtergrond. Die trekt zich niks van zijn baasje aan. Wordt er eerder moe van 😉
Training kerstboom 768x437 1
Of met een sfeerverhogende kerstboom op de achtergrond

We werden trouwens één keer uitgedaagd om buiten te gaan trainen (in de kou en met de laatste restjes sneeuw). Gelukkig train is ’s avonds dus die optie was voor mij niet van toepassing. 

Buiten planken 768x427 1

Resultaat na drie maanden

Na 3 maanden trainen is het resultaat van de trainingen merkbaar en zichtbaar. Mijn conditie is behoorlijk vooruitgegaan; ik heb meer energie en ook qua uiterlijk is er wel wat veranderd. Vooral dat planken, scharen en liggend fietsen geeft behoorlijke resultaten. Nu ben ik van huis uit al sportster en heb ik altijd al goede buikspieren gehad hoor. Voor iedereen die over zijn/haar buikspieren nog een laagje vet heeft is op deze manier wel zichtbaar dat het daaronder wel veranderd ook al zie je het dan niet.

20161102 113023 300x225 2
Buik 290x300 1

En drie maanden later; 31 januari 2017. Ook ben ik begonnen met hardlopen (2 x per week) en met touwtje springen, Daarnaast ga ik nog 1 of 2 keer per week naar de sportschool.

Jacqueline biedt regelmatig extra trainingen

Die 15 minuten basistraining werden al snel 45 minuten. Dat lukt met al die extra trainingen die worden geboden. Naast de Happy in Shape standaardtrainingen konden we bijvoorbeeld in januari -in dezelfde besloten groep- ook de fitness bal trainingen en de wekelijkse gevorderden trainingen volgen. Daarnaast konden we gratis deelnemen aan de Ski Fit Thuistrainingen die Jacqueline aanbood vanaf 15 februari (binnen een andere besloten groep).

Als eerste bericht in de besloten groep staat altijd een totaaloverzicht van alle (extra)trainingen, menu’s, de afvinkkalender en andere motiverende filmpjes. Deze lijst wordt in de loop van de maand dus steeds langer, maar het is wel handig als je een bepaalde training of menu terug wilt zoeken.

Hoe is een training opgebouwd?

Er wordt eerst begonnen met een korte warming-up. Het idee is eigenlijk dat je zelf als een beetje hebt warmgedraaid voordat je begint. Elke dag heb je afwisselende trainingen: BBBB, 7 minutes, Pilates, Tabata’s, Buikspier Kwartiertjes en Gevorderden Trainingen. Zelf vind ik Tabata trainingen heel leuk met 10 oefeningen van 20 seconden met iedere keer 10 seconden pauze. Maar, we hebben ook wel eens 500 x buik gedaan of een training met veel power walken. Het voorstel van Jacqueline om daarna ook nog even minimaal 5 keer de trap op en af te gaan voer ik ook regelmatig uit, en dan wel van de begane grond tot aan de zolder en op redelijk tempo. 

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat het planken de ene keer heel gemakkelijk gaat en de andere keer komt er maar geen eind aan die 30 seconden of minuut. Dan begin je na 10 seconden al te trillen. Het ligt er natuurlijk ook aan welke oefeningen je ervoor hebt gedaan. 

planken 218x300 1

Interactief

Laten we wel zijn: het is gewoon verslavend. Dat komt ook omdat je in een hele grote groep positievelingen, elke maand ruim 2.000 leden!, wordt opgenomen. Elke dag een leuk berichtje van Jacqueline met de trainingen als link erin en een leuke wetenswaardigheid over eten en/of trainen. Hierop volgen dan leuke reacties over- en weer. Dat maakt het een leuke interactieve bezigheid.

Reacties 300x190 1

Af en toe een leuke video (vlog heet dat tegenwoordig) van bezoekjes aan inspirerende personen, zoals in januari Margriet Zeegers (voormalig hockeyinternational), die de 200 km op de Weisensee wil schaatsen voor een goed doel: Skate4air, voor mensen met taaislijmziekte.  Jacqueline bezocht haar tijdens haar training en had een heerlijk interview met haar.

Margriet Zeegers 300x170 1
Margriet moest door de barre omstandigheden, met o.a. veel scheuren in het ijs, helaas na 88 km stoppen, maar toch: RESPECT!

Verder hebben een groot aantal leden in Egmond de 20 km gewandeld. Jacqueline had dat in de november/december challenge als een doel gesteld en vele groepsleden gaven hieraan gehoor. Er namen 13.000 wandelaars deel aan deze tocht! 

Egmond 217x300 1

Voor mij iets te ver weg, maar ik heb ook een doel gesteld: ik ga in april samen met mijn zus de 4 Mijl van Emmen (hard)lopen.

Odette Bruls, diëtiste/voedingsdeskundige in de challenges, voorzag ons elke week van een weekmenu. Daar heb ik niet veel gebruik van gemaakt omdat ik gelijk als zag dat ik bijna hetzelfde eet als in het schema vermeld. Voor iedereen die wil afvallen is dit een prima leidraad om het eigen eetschema aan te passen.

Eindoordeel

Ik kan iedereen aanraden om eens een maand mee te trainen en mee te eten om te ervaren wat interactief thuis trainen is. De doelgroep bestaat volgens mij uit vrouwen (en enkele mannen) van 40+ en/of vrouwen die willen afvallen en weer willen beginnen met sporten/bewegen. Voor de echt fanatieke en vooral jongere sporters is deze training wellicht te kort en niet intensief genoeg. 

Ik ga in ieder geval weer verder met de Fit Fab Februari. Voor € 5,00 per maand krijg je superveel geboden. Je kunt zo vaak en zo veel trainen als je wil, je zit nergens aan vast en je kunt stoppen of doorgaan wanneer jij wil.

Onder Sport (blog) op mijn pagina www.marjanmoves.nl vind je enkele lichtelijk humoristische verslagen van de trainingen over de afgelopen periode. 

Ook verwijs ik jullie graag naar de website van Jacqueline van Dijk en naar haar Facebookpagina

Related Posts